صفحه‌ی اصلی / هیات موسس / دکتر محمد علوی مقدم

دکتر محمد علوی مقدم

نام: محمد

نام خانوادگی: علوی مقدم

محل تولد: سبزوار

تاریخ تولد: ۲۹ آبانماه ۱۳۱۱

رشته و گرایش: زبان و ادبیات فارسی

مرتبه علمی: استاد

دکتر سید محمد علوی‌ مقدم‌ دارای مدرک دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، گرایش بلاغت و نقد ادبی و عربی از دانشگاه تهران است. دکتر علوی مقدم عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد بود که در مهرماه سال ۱۳۸۲ بازنشسته شد. از ایشان به عنوان چهره ماندگار رشته ادبیات فارسی تجلیل به عمل آمد. او هم اکنون با توجه به علاقه مندی خویش به زادگاهش، در سبزوار به دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشـد و دکتری دانشــگاه آزاد اسلامی و دانشــگاه تربیت معــلم درس می دهد.

تحصیلات رسمی و حرفه ای :

سید محمد علوی‌ مقدم تحصیلات‌ ابتدایی‌ خویش‌ را در شهر زادگاهش سبزوار در نزد معلم‌ فرزانه‌ مرحوم‌ حاج شیخ‌ حسن‌ داورزنی‌، در دبستان ملی دانش‌ و با رتبه شاگرد دومی در سطح شهرستان به‌ پایان‌ برد. از دیگر معلمان وی در آن زمان حاج عباسعلی آقابابایی و حاج غلامحسین صدقی و حسین صدقی بودند. همزمان‌ با تحصیلات‌ علوم‌ جدید، در حوزه‌ علمیه‌ سبزوار به‌ تحصیل‌ علوم‌ اسلامی‌ مشغول‌ شد و علوم‌ عربیت‌ و ادبیات‌ و معارف‌ اسلامی‌ را فرا گرفت‌. در سال ۱۳۳۶ در رشته‌ زبان و ادبیات‌ فارسی‌ در دانشسرای‌ عالی‌ تربیت معلم‌ تهران‌ قبول‌ شد و در سال‌ 1339 با فارغ‌التحصیل‌ شدن‌ از این‌ دانشسرا، سال‌ها در دبیرستان‌ «اسرار» به‌ تدریس‌ ادبیات‌ فارسی‌ پرداخت‌. ایشان در سال‌ 1340، یکی‌ از پنج‌ نفری‌ بود که‌ در رشته‌ دکتری‌ ادبیات‌ فارسی‌ دانشگاه‌ تهران‌ پذیرفته‌ شد و در سال ۱۳۴۹ فارغ التحصیل گردید.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :

  • مربی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۴۹-۱۳۵۰
  • استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۵۰-۱۳۶۳
  • دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۶۳-۱۳۶۹
  • استاد دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهداز سال ۱۳۶۹ تاکنون
  • رئیس بزرگترین دبیرستان سبزوار به نام دبیرستان اسرار که ۱۱۰۰ دانش آموز داشت، به مدت ۷ سال.


فعالیتهای آموزشی : 

سید محمد علوی‌ مقدم‌ در سال‌های‌ 1355 در دانشگاه های مصر و در سال‌ 1366 در دانشگاه های اسلام‌آباد پاکستان‌ و همچنین از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ به مدت‌ دو سال‌ در دانشگاه های سوریه‌ و حلب، زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ تدریس‌ می کرده است.